Aby stworzyć miernik lakieru Prodig-Tech GL-PRO-2FA zastosowano nowatorską konstrukcję sondy pomiarowej, która umożliwia pomiar punktowy na materiałach ferromagnetycznych i niemagnetycznych (w zależności od wersji), automatycznie rozpoznając badany materiał oraz informując na wyświetlaczu o rodzaju materiału.
Cechą wyróżniającą urządzenia GL-PRO-2-FAZ jest automatyczne rozpoznawanie czy blacha ferromagnetyczna jest pokryta warstwą cynku lub czy jest nieocynkowana. Ma to duże znaczenie podczas pomiaru na samochodzie – ujawni nam to, które elementy karoserii były wymienione na tańsze, nieocynkowane.
Miernik lakieru Prodig-Tech GL-PRO-2FA posiada funkcję kalibracji na wzorcach grubości dołączonych do zestawu.
Miernik lakieru Prodig-Tech z tej serii posiada kolorowy, czytelny wyświetlacz LCD o przekątnej 1,8 cala, na którym wyświetlany jest aktualny pomiar, statystyka pomiarów oraz wszystkie niezbędne funkcje. Obsługa odbywa się za pomocą 4-przyciskowej klawiatury oraz dodatkowego spustu, którego naciśnięcie powoduje podświetlenie miejsca pomiarowego.
Sonda testera zakończona jest tzw. kulką i została całkowicie opracowana przez producenta.
Wykrywanie blachy stalowej ocynkowanej – wersja GL-PRO-2-FAZ
Miernik grubości lakieru GL-PRO-6-FAZ posiada funkcję ułatwiającą wykrycie warstwy cynku na blachach stalowych. Jest to przydatna umiejętność zwłaszcza przy poszukiwaniu używanego samochodu. Dosyć często w samochodach po kolizjach drogowych wymienia się cały element karoserii, np. błotnik. Jeżeli element jest nowy i zostanie polakierowany zgodnie ze sztuką, to ciężko zweryfikować czy jest to zamiennik czy oryginalny fragment bazując tylko na pomiarze lakieru – wskazania mierników mogą świadczyć, że element jest oryginalny; fabryczny. Odpowiedniki elementów karoserii produkowane przez różne firmy często nie są ocynkowane. Oczywiście, żeby udało się rozróżnić taki element to reszta auta musi być ze stali ocynkowanej, która zostanie wykryta przez miernik (wskazanie FeZn). Przykładowo, jeżeli na jednym błotniku otrzymamy wskazanie cynku, a na drugim takiego wskazania nie będzie - może to oznaczać, że element był wymieniany.
Podczas pomiaru na takiej stali ocynkowanej, którą będzie w stanie wykryć miernik, na wyświetlaczu zostanie przedstawiona informacja FeZn lub Fe+Zn. Gdy dokonamy pomiaru na stali nieocynkowanej na wyświetlaczu otrzymamy informacje Fe.
Informacja o stali ocynkowanej została wprowadzona do potrzeb pomiarowych na karoseriach samochodowych oraz do pomiarów w innych dziedzinach, ale z zastrzeżeniem przyjęcia, że badana stal może być pokryta cynkiem, a nie innym związkiem metalicznym o właściwościach diamagnetycznych (np. miedź, złoto) czy paramagnetycznych (np. aluminium). W takim wypadku miernik lakieru również może wskazać informację FeZn (a nie np. Fe+Al, Fe+Cu). Urządzenie wykrywa bowiem warstwę diamagnetyczną lub paramagnetyczną naniesioną na blachę stalową.
Zdarza się, że miernik grubości lakieru może nie wskazać informacji FeZn podczas pomiaru na blachach pokrytych warstwą antykorozyjną, która zawiera pierwiastki cynku. Istnieją bowiem różne metody zabezpieczeń antykorozyjnych z udziałem cynku, i w niektórych przypadkach miernik lakieru może nie wykryć warstwy z zawartością cynku. Tester może nie wykryć również cynku w sprayu, który zostanie naniesiony na blachę.
Miernik grubości lakieru GL-PRO-6-FAZ wykrywa warstwę cynku jeżeli jest ona ciągła, np. wykonaną metodą zanurzeniową. Ciągła warstwa cynku jest powłoką prawidłowo wykonaną. Poniżej po lewej stronie znajdziecie Państwo zdjęcie mikroskopowe prawidłowej warstwy cynkowej na stali – nasz miernik lakieru GL-PRO-6-FAZ właśnie taki cynk wykryje. Po prawej stronie zdjęcie warstwy cynku nieciągłej, grudowatej, wadliwej – urządzenie najprawdopodobniej nie wykryje takiego cynku.
Należy zaznaczyć, że funkcja wykrywania cynku na blasze stalowej działa do grubości lakieru łącznie z grubością cynku wynoszącej około 300-350µm.
Należy pamiętać, że wskazanie cynku na blasze stalowej ma charakter orientacyjny. Jeżeli mamy wątpliwości czy dany element samochodu powinien być ocynkowany, najlepiej zwrócić się do producenta samochodu w celu uzyskania informacji.
Przerywana, nierównomierna bądź niejednolita warstwa cynku - działanie miernika lakieru GL-PRO-6-FAZ
Zdarza się, że dostawca samochodu deklaruje, że blacha jest ocynkowana a miernik nie wykryje takiej warstwy cynku. Z naszych badań wynika, że takie działanie jest wynikiem niejednolitej struktury cynku (zdjęcie powyżej po prawej stronie). Z opinii ekspertów wynika, że taka powłoka jest wadliwa i nie spełnia w należyty sposób swojej roli. Zaletą miernika lakieru GL-PRO-6-FAZ jest to, że takiej wadliwej powłoki po prostu nie wykryje.
Zachęcamy do zapoznania się z badaniami powłok cynkowych na blachach samochodowych różnych producentów na stronie internetowej: www.prodig-tech.pl w sekcji BADANIA.
Kompleksowa pomoc ekspertów
Sprawna realizacja zamówień
Konkurencyjne ceny, promocje oraz rabaty